Waterhiken in de Virgin Narrows -Zion

21 augustus 2015 - Virgin, Utah, Verenigde Staten

Vrijdag 20 augustus
De foto's en filmpjes heb ik eerder geplaatst dan het verhaal: de waterhike. Zion is een speeltuin voor outdoor avonturiers. De bergen zijn enorm stijl, hebben vast een gradatie of kleur in moeilijkheid. Om hier te mogen klimmen moet je wel een speciale permit hebben, lijkt mij duidelijk waarom. De waterhike is voor iedereen toegankelijk. Het enige wat absoluut noodzakelijk is, zijn speciale waterschoenen. En niet die rubberen schoentjes die je om je voeten als een sok aantrekt, maar model bergschoen. Wat ik mij vooral herinner van stenen in een rivier, is dat ze spekglad kunnen zijn. Met deze schoen heb je zoveel grip alsof je met spikes vastgenageld zit. De hike door de Virgin river heet de Narrows. Een betere naam had het niet kunnen hebben, je zit zo tussen de hoge bergwanden ingesloten, dat het geluid tegen de bergwand opkaatst. Het geeft een intiem effect. Met een houten dikke stok houdt je je staande wanneer de stroming op bepaalde punten sterker wordt. Wie in de ban vd ring heeft gezien, moet zich de stok van Gandalf voorstellen. Als ik niet zo hooked aan het hardlopen was, dan had ik een nieuwe liefde in deze sportieve aktiviteit gevonden. Uren kon ik doorgaan met het stappen door de rivier. Telkens was er wel weer een uitdaging, de diepte, de stroming, je voeten- onzichtbaar-, tussen grote of kleine stenen bewegen, passen, zoeken, balanceren. Uitgeput was ik na een hele ochtend (ik wilde het liefste de hele dag, zwaar overschat dus), maar voldaan.

De hele warme nachten hier in Zion geven mij weinig tot geen rust, slapen gaat bijna niet. Aankomende nacht wordt de laatste, dan gaan we weer rijden, een hele dag, steeds meer terug naar het Westen, richting San Francisco. Het voelt al als het einde vd vakantie. Vandaag over een week, vliegen we terug. Nog wat vroeg om nu al dat gevoel te hebben. Misschien voelt het zo omdat we terug reizen. De prachtige oneindige natuur van dit land achter ons laten. De laatste drie dagen zitten we in het stadsleven van SF. Ik ben benieuwd hoe we hierop gaan reageren. De mensen zijn zo relaxed buiten SF. Behalve vriendelijk schieten ze je ook meteen te hulp als ze de indruk krijgen dat je 'lost' bent. Wij stelden ons vandaag de vraag of het reizen met een camper voor herhaling vatbaar is. Voor mij en Mark zeker, de kids weten het niet zo. Ze waarderen een vakantiehuisje met zwembad voor drie weken, denk ik, (nog) net iets meer. In Amerika is reizen met een camper zo gemakkelijk. Stiekem denken we al aan een volgende reis......