Last journal.

28 augustus 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Woensdag 26 augustus
Meer dan een halve marathon hebben we vandaag bijelkaar gewandeld. Eerst van ons hotel, dwars door Chinatown, Italian neighborhood, Lombard street, naar pier 33, waar wij gingen inchecken. Bestemming: Alcatraz. Nummer 1 van the things to do ore see list van SF. Ondanks het toerisme, was het goed en leuk georganiseerd. Met een boot over de pacific naar Alcatraz is niet ver. Op het eiland kun je op verschillende manieren de geschiedenis ontdekken/bestuderen. Met een koptelefoon in je eigen taal is het leukste. Men heeft er veel tijd en moeite voor gedaan om spanning en historische feiten  te mixen tot een boeiende belevenis. We zijn daar zeker de hele ochtend gebleven.
Lunch was in sourdough, nog zo'n toeristische trekpleister. Eigenlijk vond ik het erg over the top. Ik hou van brood: sneetjes bruin, Frans stokbrood, Italiaanse ciabatta, allemaal heerlijk, als Europeaan ben ik te verwend denk ik, het viel mij tegen. In de middag zijn we naar the golden gate gewandeld, minstens een uur heen lopen. Om vervolgens de brug grotendeels in de heiige lucht te bewonderen. Ik vond het niet zo erg, de wandeling was fijn. Veel hardlopers en fietsers langs de kustlijn gezien.

Vrijdag 28 augustus
Laatste dag, bestaat uit vliegen. Afgelopen dagen in SF waren gevuld. Net als het eten. Ik heb genoeg van steeds uit eten gaan. Ben blij als ik mijn eigen boodschappen kan halen en mijn eigen eten kan klaar maken. Drie dagen SF waren meer dan genoeg. Wat blijft mij bij? Vooral de scherpe contrasten tussen rijk en arm. Zwervers die tussen toeristen en de locale zich bewegen. Ze horen bij het Amerikaanse leven, schrikbarend veel armoede. Trump die nu al spreekt over zijn land stronger, better, and healthier te willen maken, heeft mooie woorden uitgesproken. Zoals zovelen voor hem. Al met al is het leven in Europa toch nog makkelijker, en moeten we in onze handen knijpen dat het sociale systeem nog werkt en een groot goed is.

Maar eerst.....onze reis afronden. Op naar home, sweet home.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl