Wij gaan op berenjacht

28 juli 2017 - Eindhoven, Nederland

"Fijne vakantie!" galmt het na, als ik het pand van mijn werk verlaat. Maar wat nog langer blijft hangen is een verhaal wat ik even voor mijn vertrek hoorde. Of ik wist dat er een hardloper in Canada anderhalve maand geleden door een Grizzly was opgevreten?
Grizzly's.....aan alles had ik gedacht, maar bij mijn voorbereidingen zit geen preventieplan als je onverwacht tegen een vacht van 3 meter hoog aan loopt die een kilo of 4 a 500 weegt.

Canada, het land van de meren, de bergen, de stilte en...... stom, stom, stom dat ik in datzelfde rijtje de beren vergat. Ik kwam er zelfs niet op, toen ik afgelopen zondag nog de uitgekozen film van Rosanna Herzberger "The Grizzly man" zag voorbij komen. Ik dacht hetzelfde als wat Rosanna zei: waanzin om te denken dat je met een wild dier 1 kan zijn/worden.

Wat zegt Google? Want dat was natuurlijk het eerste wat ik deed, toen ik ongerust en toch wel een tikkeltje bang, thuis kwam. Lezen over die beesten. Als je, zonder de informatie over beren, mij zou vragen wat je moet doen wanneer je oog in oog met de beer staat, zou ik 'wegrennen' zeggen. Ik zou zeker denken dat ik, met mijn hardloopachtergrond, dat makkelijk zou winnen. Wat schertst mijn verbazing als ik lees dat beren waanzinnige hardlopers zijn. Sneller dan Usain Bolt. Ze leggen 15 meter in 1 seconde af, halen 40 km p/u. Laat dit nog even tot je doordringen: veertig kilometer per uur. Wegrennen, hoe tegenstrijdig ook, is vragen om prooi te worden. Er rijst dus nog een andere kwestie op; zal ik blijven staan? Ondanks dat alles van binnen gilt dat ik weg moet rennen voor dit enorme gevaar. Ik zou mijzelf niet willen blootstellen om daar achter te komen.

Ik lees verder. Berenspray kopen, het staat er echt en ook nog dat je vooral jezelf er NIET mee moet inspuiten zoals je dat wel met een muggenspray doet. Een soort pepperspay vermoed ik. Berenspray, staat vanaf heden op mijn to do lijstje, zodra we geland zijn zal ik op jacht gaan.

Ik weet ook waar ik op moet letten als een beer agressief wordt. Hij gaat klapperen met zijn bek, met zijn voorpoot op de grond stampen, blazen en briesen. Dat is nog niet zo erg, het is maar dreigen. Maar als hij je blazend en briesend tegemoet komt, betekent dat in berentaal dat hij serieus gehakt van je wilt maken. Ik moet dan die beerspray gaan gebruiken. Afhankelijk van de afstand waar je hem tegen komt, spuit je in de lucht of net boven het hoofd. Net boven het hoofd? Dat zou betekenen dat ik een meter en nog wat moet springen om daar te komen. De bedoeling is dat goedje in zijn ogen, neus en keel te spuiten. Behalve dat ik besluit op jacht te gaan naar berensprays, besluit ik ook per direct te gaan oefenen met springen.

Het wordt vast een fijne vakantie.

1. Eric van Daele:
    28 juli 2017
    Goed dat je er een studie van hebt gemaakt Anouchka. Ter aanvulling; 40 km p.u. is misschien voor de senioren onder de grizzly's, een volwassen exemplaar haalt 55 km p.u. En mocht je toch wegrennen en in een boom vluchten; een Grizzly komt je niet achterna maar gaat aan je boom schudden. Komt hij je toch achterna, dan is het geen Grizzly maar een Bruine Beer. Ook niet heel verkwikkend maar vond dat ik je dit niet kon onthouden. Een heel, heel mooie reis gewenst.