SLC ---->Yellowstone

4 augustus 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Na een redelijke slechte start (waarover straks meer) lijkt dat onze reis nu meer geluk gaat opleveren.

Het was bijvoorbeeld op een vroege ochtend in Treton NP, toen wij bij de eerste stop (zie foto), toevallig naast een groepje stonden rond te kijken. Een ranger met een verrekijker wees recht voor zich uit; een bold eagle zag hij aan komen vliegen. Daar dook de vogel, voor mijn ogen, naar beneden en......ving een vis! Met uitroepteken. Zou ik zelf niet meteen zeggen; uitzinnig zijn over deze vangst. Ik betrap mij op een vooroordeel: "theatrale Amerikaan". De ranger legt tamelijk kalm ( en hier is een uitroepteken op zijn plaats) uit dat de bold eagle normaliter een aaseter is of op kleine landdiertjes jaagt. Vis komt niet op zijn menu voor. Een zeldzame actie dus.

Dan Yellowstone. Een plek waar iedereen een lucky day in principe beleefd. Nergens anders vindt je zoveel geisers bijelkaar, als daar. Een geiser zien spuiten heeft in Yellowstone iets weg van een show. Als je het visitor education center binnenloopt vindt je in de centrale hal, pal in het midden, een bord met een tijd aangegeven. De tijd waarop de old faithful geiser gaat spuiten. Zoals in dierentuinen de voedertijden zijn aangegeven. Deze geiser is een vd weinige die voorspelbaar spuit. We zijn in de States, in grote getalen drommen mensen bijelkaar, op bankjes. It's show time. Als de geiser begint te roken komen veel Amerikanen ook op stoom. Het heeft iets hilarisch als ze gaan klappen voor de geiser, als hij klaar is.

De tegenvallers? Ach laat ik het bijgeloof niet tarten; the show must go on.